Új jelszó kérése
TOP termékek
Hírlevél
Termék részletek


Axiális tömítések

Axiális tömítések
Fő kategória >SZIMERING

Alkalmazási terület
A VRM axiális tömítések alapvetően radiális tengelytömítésekkel kombinálva kerülnek beépítésre. Moduláris előtéttömítésként, külső szennyeződések (por, zsír és freccsenő víz) ellen alkalmazhatóak. A VRM tömítéseket hosszú ideje sikeresen alkalmazzák a hajtástechnika és a gépgyártás (villanymotorok, hajtóművek, szivattyúk, motoros fűrészek, csuklók, kerékagyak és tengelyek, földmunkagépek és építőipari gépek, szerszámgépek, hengerállványok csapágyazása és mosógépek) területén.
  • A VRM 01 és a VRM 02 típusok egy felületkezelt fémelemből és egy vulkanizált alakos elasztomerelemből álló axiális tömítések. A fém gyűrű védi, rögzíti és támasztja az elasztomer tömítőelemet és ezzel egyidejűleg szórógyűrűként is funkcionál. Az elasztomer tömítőelemet az előfeszítése és a peremes kapcsolat rögzíti a fémgyűrűhöz. A VRM 02 fémgyűrűje axiális irányban meghosszabbított, mely a homlokfelületen körbefutó horonnyal kiegészítő labirinttömítést képez.

    Leírás
    Csoport: Axiális tömítés
    Profil-Nr.
    01 = standard
    02 = fémgyuru hosszabbítás
    Tömítés anyaga: NBR 70
    Szín: fekete
    Tömítés anyaga: FKM 70
    Szín: barna
    Fémgyuru: acél 1.0204 (SAE 1008), kérésre bevonattal
    Fémgyuru: rozsdamentes és saválló acél 1.4301 (SAE 304)

    Alkalmazási terület
    A VRM axiális tömítések alapvetően radiális tengelytömítésekkel kombinálva kerülnek beépítésre. Moduláris előtéttömítésként, külső szennyeződések (por, zsír és freccsenő víz) ellen alkalmazhatóak. A VRM tömítéseket hosszú ideje sikeresen alkalmazzák a hajtástechnika és a gépgyártás (villanymotorok, hajtóművek, szivattyúk, motoros fűrészek, csuklók, kerékagyak és tengelyek, földmunkagépek és építőipari gépek, szerszámgépek, hengerállványok csapágyazása és mosógépek) területén.

    Funkció
    A VRM axiális tömítés szilárdan ül a tengelyen (szoros illesztés), az elasztomer tömítőelem megfelelő axiális előfeszítésének érdekében a fémes futófelülettől pontosan meghatározott távolságra.

    Forgás közben a tömítőajak az axiális előfeszítésének megfelelően a fémes futófelületen súrlódik, így érve el a kívánt tömítettséget. A teljes axiális erő az előfeszítésből, a tömítőajak kialakításából és az elasztomer rugalmasságából adódik össze.

    A VRM axiális tömítés fémgyűrűje forgás közben szóróhatást fejt ki, a por, szennyeződés és freccsenő víz nagy részét eltávolítja, így segítve a tömítőhatást. Növekvő kerületi sebességnél az elasztomer tömítőelem a centrifugális erő hatására kifelé törekszik, így csökkentve a felületre ható erőt. Meghatározott kerületi sebesség felett a tömítőajak teljesen elemelkedik a fémes homlokfelületről. Ekkor a VRM tömítés már csak réstömítésként és szórógyűrűként viselkedik.

    A VRM 02 kiegészítő labirinttömítésként is működik. Ehhez a futófelületen olyan körbefutó hornyot kell kialakítani, amelyben a meghosszabbított fémgyűrű elfordul. A ház hornyában így képződő labirintus kiegészítő védelmet biztosít és a VRM 02 tömítést magasabb elvárások kielégítésére is alkalmassá teszi.

    A VRM axiális tömítés előnyei:
    - egyszerű tömítőelem kis beépítési szélességgel
    - tömítés zsír, szennyeződés, por és freccsenő vízzel szemben
    - kiegészítő tömítési funkció a fémgyűrűn keletkező szóróhatásból eredően
    - a radiális tengelytömítésekkel jól kombinálható
    - alacsony elvárás a futófelület felületi érdességével szemben
    - egyszerű szerelés
    - a fémgyűrű óvja az elasztomer tömítőelemet a sérülésektől
    - a növekvő kerületi sebességnél ébredő centrifugális erő csökkenő súrlódást eredményez
    - jó dinamikus tömítettség
    - nincs szükség axiális irányban támasztásra

    Közeg
    NBR: jó vegyi ellenállóság sok ásványi olajjal és zsírral szemben.
    FPM: ásványi olajok és zsírok, szintetikus olajok és zsírok, motorolajok, hajtómű és ATF olajok, üzemanyagok, aromás és klórozott szénhidrogének, széles vegyi ellenállóság.

    Üzemi határértékek
    Kerületi sebesség:
    NBR ≤ 12 m/s, FKM ≤ 12 m/s,
    Hőmérséklet:
    NBR - 40°C … +100°C,
    FKM - 30°C … +180°C
    Nyomás: nyomásmentes üzemelésre kialakított
    A megadott paraméterek maximális értékek, egyidejűleg nem szabad fennállniuk. A megadott értékeket más üzemi paraméterek befolyásolhatják.

    Futófelület
    A VRM axiális tömítés egy, a tengelyre merőleges felületen (pl. fedél vagy csapágyház homlokfelülete) fut. Gyakran használatos futófelület a fémházas (WB, WC kivitelű) radiális tengelytömítések fenékfelülete. A futófelülettel szembeni elvárások kisebbek, mint egy radiális tengelytömítés esetén.

    A finoman megmunkált futófelület felületi érdessége max. Ra = 2 µm (a legtöbb alkalmazáshoz elegendő) lehet.

    Különféle fröccsöntött vagy öntött könnyűfém alkatrész, alakítás nélküli acéllemez megmunkálás nélkül is alkalmas lehet futófelületnek. Ettől függetlenül a felület alaki eltérése és hibája (él, sorja, lunker, hullámosság, kiemelkedés és sérülés) nem megengedett.

    Tengely
    A tengely ISO h9 (vagy a hengergörgős csapágyaknál szokásos ISO g6 vagy n6) tűréssel készítendő a megfelelő elhelyezkedéshez szükséges illesztés biztosítására. Egyéb axiális rögzítés nem szükséges.

    A szerelés során az elasztomer tömítőgyűrű megfelelő előfeszítésének biztosításához egy axiális ütközőfelület (tengelyváll vagy biztosítógyűrű) alkalmazása segítség lehet (B1 méret).

    A tengely felületi érdessége az Ra = 4 µm értéket nem haladhatja meg. A szerelés megkönnyítésére a tengelyt 10-20° letöréssel kell ellátni. Élek és sorja kerülendők, az átmenet akár polírozandó. A tömítőajak futófelülete nem haladhatja meg a Ra = 2 µm értéket (VRM 02 esetén is)

    Más forgó tömítésekkel összehasonlítva a VRM axiális tömítés kevésbé érzékeny a tengely excentricitására, ütésére vagy az egytengelyűségi eltérésekre.

    A VRM axiális tömítés egyszerűen szerelhető. Az elasztomer tömítőelemet a szerelés előtt a dinamikus súrlódás csökkentése és az élettartam növelése (a súrlódás okozta kopás elkerülése) érdekében be kell zsírozni. Ezzel a hosszabb állás esetén fellépő letapadás is elkerülhető.

    A VRM tömítés állandó nyomáson megfelelő szerelőszerszám segítségével a beépítési helyére helyezhető. A sérülések elkerülése érdekében a kalapáccsal történő szerelés nem megengedett. Ha a beépítési helyen nem áll axiális támasztás rendelkezésre, akkor a szerelőszerszámot úgy kell kialakítani, hogy a szerelésnél a tömítőajak előfeszítése az előírásoknak megfelelő legyen.

    A tömítőajaknak a tárolás során nem szabad deformálódnia vagy bármely módon megsérülnie.
Webáruház készítés